Khamis, 21 Mei 2009

Si kecil Marwan

Pagi itu amat indah. Kawanan burung hitam yang kecil berkicau riang. Marwan mendongak, leka sekali melihat kawanan burung itu berlegar-legar di pepohonan di sebelah rumahnya. Menjadi kebiasaan Marwan, setelah solat subuh di masjid, dia akan duduk di pangkin rumahnya.. Fikirannya ligat menerawang jauh..Hatinya tiba-tiba sayu, kalau satu masa dahulu, abi selalu menemaninya, sama-sama duduk di situ. Kadang-kadang mulut abi tak henti-henti bercerita, kisah nabi, kisah abi waktu kecil-kecil dulu, kisah Israel, si penakluk tanah air Marwan..semuanya masih segar dalam ingatannya..



Marwan : “Abi, hari ni abi keluar berjuang lagi? Bila kita nak menang abi?”
Abi: “InsyaALLAH, selagi Allah masih pinjamkan nyawa, maka selagi itulah kita kena berjuang..”
Marwan : “Tapi abi, Marwan takut nak ikut kawan-kawan Marwan melontar batu. Kita tak ada senjata abi.”
Abi: “Marwan anak abi, jangan fikir kita lemah walaupun kita ditindas setiap hari. Kita sebenarnya kuat daripada mereka, kerana kita tak takut akan mati, bahkan kita berjuang untuk mati syahid. Kita ada Allah Maha Kuasa, doa sebagai senjata..Abi mahu anak abi jadi kuat macam rumput..”
Marwan : “Macam rumput?? Rumput kuatkah abi? Selalu dipijak saja..Tak kuatpun Marwan tengok..”
Abi : “Hmm…cuba Marwan tengok rumput tu..”. Abi berkata seraya menuding jari ke arah rumpunan rumput yang tumbuh meliar. “Rumput walaupun dipijak-pijak, tapi ia tetap tumbuh subur..”


Doom!!! Dentuman itu mengejutkan lamunan panjang Marwan. Terdengar jeritan umi dari dalam rumah. Marwan berlari ke belakang rumah. Terlihat berdozer Israel sedia untuk meranapkan rumah Marwan. Marwan berlari lagi ke depan rumah. Umi keluar dengan adik kecil di dukungan. Marwan takut bila melihat tentera tentera itu memegang senapang yang panjang. Umi tiba-tiba meluru ke arah berdozer, ‘‘Apa yang kalian mahu dari kami ? Hah !!Tidak cukup kah keganasan yang kalian lakukan selama ini ? Suamiku kalian tangkap !Saudaraku kalian bunuh !Kalian memang kejam. Nyah kalian dari sini.!’’ Seorang tentera tiba-tiba melompat turun dan menolak umi dengan kasar. Umi dengan adik di dukungan jatuh ke tanah.


Marwan menangis. Wajah abi terpampang di benaknya. Dia bagai ternampak-nampak abi senyum kepadanya..Tiba-tiba, Marwan berasa mendapat kekuatan yang entah dari mana datangnya. Marwan terpandang sebiji batu yang besar di atas rumput. Bagaikan terdengar abi berbicara kepadanya, ‘‘Jadilah kuat seperti rumput itu Marwan’’. Dia lantas mencapai batu itu dan melontarnya ke arah tentera itu. Pang. Marwan terjatuh. Tembakan si tentera keparat itu menembusi dada kurus Marwan. Sakitnya hanya ALLAH yang tahu. Marwan ternampak abi melambai-lambai kepadanya. Marwan panggil abi..abi..abi..Marwan sebut nama Allah..
Kepada Allah kita datang, kepadaNya jualah kita akan dikembalikan...


Sabarlah umi…
anakmu pergi sebagai syuhada
yakinilah..
pasti akan ada pembelaan dari Allah

Lihatlah senyuman anakmu…
yang berbahagia di sisi Robbi
perginya anakmu pembangkit semangat
jutaan jiwa mukminin…

Biarlah pemergian anakmu menjadi saksi…
kekejaman Yahudi dan Israeli!

Wahai abi..
kini aku disisimu..
berdampingan denganmu
menuju Jannah yang abadi
atas perjuangan kita yang sejati..
mempertahankan Bumi anbiya ini..

Aku tersenyum…
walaupun dijasadku
menempel sejuta luka
yang takan pernah sembuh lagi…

Selamat tinggal semua..
teruskan perjuangan kami
kita akan bertemu di “sana” nanti…

“Teruslah berjuang kaum Mukmin.. kembalikan kesucian al-Aqsa.. kembalikan kesucian al-Aqsa..!! dan buat Yahudi, Ingatlah peristiwa Khoibar! ingatlah peristiwa Khoibar! Pasukan Muhammad akan datang tidak lama lagi!! Kami akan datang! kami akan datang!”

Saudaraku, kita di sini masih lagi berperang dengan masalah hati, masalah kewangan, masalah ukhuwwah dan seribu satu masalah yang remeh, yang kadang-kadang membuatkan kita berasa sudah tidak kuat lagi untuk melangkah, tetapi sebaliknya pula adik-adik kita di sana, saudara seislam yang berpegang dengan aqidah yang sama, mereka telah Allah taqdirkan berperang dengan nyawa dan darah demi Islam tercinta. Maka, usahlah mengeluh kalau kita ditmpa musibah, bangkit, dan teruskanlah melangkah, kerana Allah sentiasa bersama kita. Jadikan kekuatan si kecil Marwan pengajaran terbaik untuk kita!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan