Selasa, 5 Mei 2009

Betulkah kita dah sampaikan DAKWAH?

Ana masih teringat ketika latihan mengajar sem lalu, sorang anak murid ana (non-muslim) bertanyakan pada ana tentang apa tujuan sebenar manusia hidup..Erm, terlintas di fikiran ana, ramai lagi manusia yang tidak tahu matlamat hidup mereka, hatta umat islam sendiri belum tentu dapat jawab persoalan tu. Ana pun cuba mengexplain satu persatu dengan harapan dia faham. Jauh di sudut hati rasa sedih sebenarnya mereka ni sedang mencari-cari sumber cahaya tapi malangnya hanya sedikit orang yang sudi memimpin tangan mereka bagi memudahkan mereka mendapatkan cahaya itu.. Kesian betul anak-anak Sabah ni, banyak lagi tempat yang dakwah islam masih belum sampai.


“Kalau bukan kerana hidayah Allah, sudah tentu saya tak akan masuk islam! kerana tidak ada sorang pun orang Islam yang ajak saya dan sampaikan islam kepada saya”


..Tersentap hati saya bila mendengar cerita sorang ustazah tentang pengakuan sorang mualaf bekas penganut SIB. Betulkah?..(Ya ALLAH, macam mana aku nak berdepan denganMu sedang amanahku sebagai Khalifah, untuk sebarkan Islam belum lagi aku laksanakan?)..Kita sebenarnya belum lagi dikatakan berdakwah sekiranya kita tidak menyampaikan Islam kepada orang yang bukan Islam, sebaliknya kita masih lagi dalam kerja-kerja meng”islah”kan orang islam supaya mereka menjadi lebih baik.


“Eh ustaz, takde keja lain ka selain memancing hujung minggu ni? Asyik-asyik tengok rupa ustaz di sini..”
“Ni kan hujung minggu, mana ada keja lain..holiday. Boring-boring saya gi la memancing, salahkah?”


..Ni pun cerita ustazah tu juga. Sebenarnya tak salah gi memancing ni kalau betul kena pada masanya. Tapi yang menjadi persoalannya, betulkah takde keja lain? Musuh-musuh Islam bekerja siang malam, pagi ke petang tidak kira hari bekerja atau hujung minggu, merancang strategi untuk memurtadkan Islam, tapi kita masih mampu bersenang lenang dan sentiasa mahu berada dalam zon yang selesa..Ingat jundullah, kebatilan yang terancang mampu mengalahkan kebenaran yang tidak terancang!
Kesimpulannya, banyak lagi keja yang perlu kita lakukan untuk memartabatkan Islam ni terutama di Sabah. Ana doakan semua sahabat pj8 istiqamah dan dipermudahkan urusan dunia akhirat..Doakan juga agar ana sentiasa Thabat dan istiqamah dalam Islam..


P/s: Peringatan untuk diri sendiri dan sahabat2 yang nak berdakwah di luar…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan